22 apr. 2010

Despre stres

Tocmai am trecut printr-o perioadă stresantă. Stres legat de serviciu. Poate ca starea aceasta este explicabilă, normală, ilustrând doar o reacție a unui om normal în anumite circumstanțe ce depășesc oarecum atribuțiile zilnice. Chiar și așa, uneori mi-e ciudă pe mine că nu sunt mai relaxată, mai puțin emotivă.
După ce-am terminat(pentru moment) cu sursa de stres, am mers la biblioteca V.A.Urechia "să-mi fac de cap" puțin, să iau la citit ce-mi cade în mână și mi se pare interesant. Cum procedez atunci când nu caut ceva în mod special? Mă plimb prin bibliotecă, mă uit la domenii și apoi citesc titlurile. Iau ce mi se pare interesant, răsfoiesc și aleg. Așa am ales și astăzi iar una dintre cărțile ce mi-au căzut în mână a fost"Cartea echilibrului" de Jean-Luc Bertrand. Sinceră să fiu, nu cred că a fost o alegere întâmplătoare având în vedere că aici am dat peste un tabel de evaluare a stresului, realizat după doctorii Holmes si Rahe.
TABEL DE EVALUARE A STRESULUI
(fiecărui eveniment ii corespunde un număr de puncte)
Moartea soțului - 100
Divorț - 73
Despărțirea cuplului - 65
Închisoare - 63
Moartea unui părinte apropiat - 63
Rană corporala sau boală - 52
Căsătorie - 50
Concediere - 47
Împăcare intre soți - 45
Pensionare - 45
Sarcina - 40
Dificultăți sexuale - 39
Scăderea sau creșterea puterii dumneavoastră de cumpărare - 38
Moartea unui prieten apropiat - 37
Ipotecă sau împrumut important - 31
Schimbarea responsabilității la locul de muncă - 29
Succes excepțional - 28
Începerea sau terminarea studiilor - 26
Dificultăți cu șeful - 23
Schimbarea condițiilor de muncă - 20
Schimbarea locuinței - 20
Împrumut de mai mică importanță - 17
Schimbare în programul de somn - 16
Schimbare în alimentație - 15
Concediu - 13
Sărbătorile de sfârșit de an - 12
Contravenții - 11

Fiecare persoană ar trebui să-și analizeze situația personală și apoi să calculeze un total. În funcție de acest total, doctorii Holmes și Rahe consideră că o sumă mai mare de 300 de puncte reprezintă un risc important de boală gravă în următorii doi ani. Aceste persoane ar trebui să se relaxeze, să se odihnească, să se liniștească.
Dacă totalul ar fi între 150 și 300 de puncte, reprezintă o activitate excesivă și expunerea la probleme de sănătate este, de asemenea, mare.

Din autoanaliza mea ar reieși că nu-s chiar foarte stresată, oricum nu s-ar anunța grave probleme de sănătate. Dar dacă stau să mă gândesc cred că acum se adună și efectele unor evenimente din trecutul meu nu foarte îndepărtat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu