1 oct. 2011

TEST INIŢIAL - CLASA a V-a - 2011-2012, Galaţi

DISCIPLINA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinţelor din Partea I şi din Partea a II-a se acordă 78 de puncte.
• Pentru redactarea întregii lucrări se acordă 12 puncte.
• Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.

PARTEA I (48 de puncte)
Citeşte textul cu atenţie.
     “Cărţile sunt asemenea unor fluturi. De obicei stau cu aripile lipite, aşa cum se odihnesc fluturii pe câte-o frunză, când îşi desfăşoară trompa filiformă ca să soarbă apă dintr-un bob de rouă. Când deschizi o carte, ea zboară. Şi tu odată cu ea, ca şi când ai călători pe gâtul cu pene fine al unui flutur uriaş (…). Citind şi zburând, ceea ce e aproape acelaşi lucru, nu faci decât să desenezi harta magică a propriului tău suflet.
      Ai ştiut că eşti atât de complicat? Ai fi bănuit vreodată că trăiesc atât de multe lumi în tine? Visele ţi-au deschis câteodată o fereastră câtre miezul de fantasme ale minţii tale, dar visele se adună şi se destramă asemenea norilor. Priveşte însă flotila de fluturi din biblioteca ta, ascultă fornăitul acestor armăsari înaripaţi. Fiecare arde de dorinţa de a te transporta (…) în spaţii şi timpuri mirifice (…).Căci fluturele pe care zbori eşti întotdeauna tu însuţi…”
(Mircea Cărtărescu - A patra inimă)
Rezolvă următoarele sarcini de lucru, formulate pornind de la textul dat.
A.
1. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect:
Cuvântul magică, din secvenţa ”să desenezi harta magică a propriului tău suflet” poate fi înlocuit, fără a schimba înţelesul enunţului cu:
a. minunată; b.clară; c. personală………………………………….6 puncte
2.Subliniază varianta corect despărţită în silabe: ob-i-cei/o-bi-cei; o-dih-nesc/o-di-hnesc; pri-ve-şte/pri-veş-te ........................................................ 6puncte
3. Explică rolul semnului întrebării din enunţul:”Ai ştiut că eşti atât de complicat?............................6 puncte
4.Precizează, pentru fiecare dintre cuvintele date, ce parte de vorbire este şi ce funcţie are în propoziţie:
să desenezi , harta , magică. 6 puncte
5.Construieşte un enunţ în care termenul visul să aibă funcţia sintactică de atribut. 6puncte
B.

1. Explică într-un enunţ, folosind elemente din text, de ce compară scriitorul cărţile cu fluturii?....... 6 puncte
2.De ce pune scriitorul semnul de egalitate între “citind”şi “zburând”?.................................................6puncte 3. Care este înţelesul enunţului “visele se adună şi se destramă asemenea norilor”?............................ 6puncte
PARTEA a II-a (30 de puncte)
Redactează o compunere de 5-7 rânduri (aproximativ 50-70 de cuvinte), în care să folosesti 3 cuvinte alese de tine din textul dat la Partea I. Dă un titlu sugestiv acestei compuneri.
Cuvinte selectate: _________________, _________________, _________________

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
 Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
 Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
 Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total.

PARTEA I (48 de puncte)

A.
1. Încercuierea literii corespunzătoare răspunsului corect: a. minunată; 6 puncte
2.Sublinierea variantei corect despărţite în silabe: o-bi-cei, o-dih-nesc, pri-veş-te  6 puncte
3. Explicare rolul semnului – un enunţ care aşteaptă un răspuns, etc. 6 puncte
4.Precizarea părţii de vorbire şi a funcţiei din propoziţie: pred.verbal/verb; subst. comun/aribut; adjectiv/ atribut. 6 puncte
5.Construirea unui enunţ cu atribut: Povestea din vis…, frumuseţea visului …etc. 6 puncte

B.
1. Scriitorul compară cărţile cu fluturii deoarece o carte îţi permite o călătorie imaginară, “un zbor” asemănător cu cel al fluturelui. 6 puncte
2.Scriitorul pune semnul de egalitate între “citind”şi “zburând”? pentru că lectura însemnă călătoria într-o lume imaginară. 6 puncte
3.Înţelesul enunţului: visele sunt efemere, ele apar şi dispar precum norii. 6 puncte
PARTEA a II-a (30 de puncte)
câte 2 punct pentru utilizarea oricăruia dintre cei 3 termeni aleşi din textul de la Partea I3x2p=6 puncte;
alegerea unui titlu sugestiv 4 puncte;
conţinut ideatic adecvat cerinţei – 15p/ tratare ezitantă, superficială a cerinţei 5p15 puncte;
coerenţă şi echilibru al compoziţiei 5 puncte.
Redactarea întregii lucrări: 12 puncte
respectarea limitelor de spaţu indicate - 3 puncte;
respectarea normelor de exprimare si de ortografie - 6 puncte;
(0-1 greşeli – 6p; 2-3 greşeli – 4p; 4-5 greşeli – 2p; peste 6 greşeli – 0p);
respectarea normelor de punctuaţie - 3 puncte;
(0-1 greşeli – 3p; 2-3 greşeli – 2p; 4-5 greşeli – 1p; peste 6 greşeli – 0p)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu