3 oct. 2011

TEST INIŢIAL CLASA a XI-a-2011-2012, GALAŢI

LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ       
 Pentru rezolvarea corectă a tuturor conţinuturilor se acordă 90 de puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.

Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.
Partea I 60 de puncte

Citeşte textul:
     „Un acordor din Piatra a adus, în sfârşit, pianul în stare normală. Adela mi-a cântat azi o bucată care ştie că-mi place cu deosebire. Muzica corpului ei m-a impresionat însă mai mult decât muzica însăşi. Mişcările braţelor, ale bustului la dreapta şi la stânga, viforul dibaci al mâinii când întorcea pagina, mişcarea piciorului pe pedală, laitmotiv discret al muzicii de imagini, făceau pentru mine cea mai tulburătoare simfonie.
     Valsul lui Chopin acompania muzica corpului ei... (Cam emfatic, iubitul meu!)
     Nu, nu! Nu iubesc şi nu vreau să iubesc pe Adela. Nimeni nu iubeşte când nu speră măcar inconştient să fie iubit. (De aceea, numai «omul de pe stradă», nebun, se înamorează de regine.) Nu sper şi nu doresc... Dar existenţa ei a început să-mi liniştească inima.”
(G. Ibrăileanu, Adela)
A. Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect:
1. Sinonimele cuvintelor o bucată şi dibaci sunt:
a. o parte, rapid; b. un fragment, ritmat; c. o arie, abil………………….………….……..8 puncte
2. Tema textului este:
a. muzica; b. iubirea; c. frumuseţea……………………………..………8 puncte
3. Transcrie două motive literare din text………………………….…….……………………………………8 puncte.
4. Ilustrează, prin câte un enunţ, sensul denotativ şi conotativ al cuvântului simfonie. ……………………8 puncte.
5. Comentează, în 3-5 rânduri (30-50 de cuvinte) o figură de stil care apare în textul dat……………………………………………………………………………………………………………8 puncte.

B
1. Rescrie enunţurile următoare, corectând greşelile de orice natură:………………………………..10 puncte
Am văzut cu proprii ochi cele ce s-a întâmplat.
Amândoi, la restaurant, am servit împreună o masă săţioasă.
Vom participa mâine la vernisarea expoziţiei.
2. Subliniază forma corectă a următoarelor cuvinte:…………………………… 10 puncte
primprocuror / prim procuror / prim-procuror
după-amiază / dupăamiază / după amiază
conteiner / container / containăr
magaziner / magazioner / magazionier
airbag / ari-bag / erbeg

Partea a II-a 30 de puncte
”Interpretarea unei lucări teatrale trebuie să fie perfectă, altfel se pierde o parte din valoarea ei. Gestul, mişcarea, ţinuta trebuie să fie măsurate după potriva personajului, cuvântul şi intonaţia rostite după cum intenţia dramaturgului le-a aşezat la locurile lor. Nici fantezie, nici mediocritate nu suferă o asemenea lucrare, de aceea putem afirma că nu poate fi bine jucată decât numai atunci când actorii se conformează întru totul indicaţiilor scenice.”
(D. Ollănescu-Ascanio, O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale (cronică teatrală))

Redactează un eseu de 75-100 de cuvinte (15-20 de rânduri) în care să-ţi exprimi opinia despre importanţa didascaliilor ( indicaţiilor scenice) în receptarea mesajului operei dramatice.

Pentru conţinut ( formularea unei opinii, susţinerea cu două argumente adecvate, valorificarea ideilor din text, formularea concluziei) se acordă 20 de puncte, iar pentru redactare (respectarea structurii textului argumentativ, a limitei de spaţiu şi a normelor de exprimare corectă) primeşti 10 puncte. Succes!
BAREM

Partea I
A.
1 – c
2 – b
3 - muzica; armonia; pasiunea
4 - Beethoven a compus cinci simfonii.
-Simfonia de culori a apusului dăduse foc zării.
5 - metafora ”viforul (mâinii)”; sinestezia ”muzica e imagini”
5 x 8 = 40 p.
B.
1. propriii; s-au întâmplat; împreună; (masă) sățioasă; vernisarea
2 x 5 = 10 p.
3. prim-procuror; după-amiază; container: magazioner; airbag.
2 x 5 = 10 p.
Total: 60 p.
Partea a II-a
Structura eseului: ipoteză, 2 argumente, concluzie: 3 x 4 = 12 p.
Evidenţierea a două semnificaţii ale didascaliilor: 3 x 2 = 6 p.
Coerenţa exprimării: 6 / 4 / 2 p.
Ortografia, aşezarea în pagină: 3 x 2 = 6 p.
Total: 30 p.
Oficiu: 10 p.
----------------
TOTAL: 100 P.
          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu