22 feb. 2012

SUBIECTE DATE LA OLIMPIADA OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
GALAŢI , etapa locală, 18 februarie 2012
CLASA a V- a
Varianta 2

Toate subiectele sunt obligatorii
Timp destinat lecturii critice a textelor: 30 de minute
Timp destinat redactării răspunsurilor: 120 de minute
Total: 180 de minute
Fiecare concurent poate gestiona timpul total afectat probei, în funcţie de ritmul individual de lucru.
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Total: 120 de puncte

Citeşte cu atenţie textele A şi B, pentru a răspunde corect la cerinţele formulate în sarcinile de lucru:
A. „Vremea era pe la toacă, dar căldura încă în toi, juca rotind ca răsfrângerile unei ape tainice pe deasupra caselor adormite. (...) Coborâră printre livezi, unde adiau miresme calde de cimbrişor şi ceară. Garduri foarte înalte de nuiele se ridicau la dreapta şi la stânga. Şi sălcii bătrâne, cu forme ciudate, îşi mişcau domol pletele argintii. Lizuca ştia că sălciile acestea sunt oameni şi dihănii, înţeleniţi din vremuri vechi de o vrajă. (...) Era în juru-le tăcere şi singurătate. Ş-o lumină dulce se cernea printre crengile sălciilor. (...) Parcă intraseră în ţinutul unui basm... Deasupra, departe, se pleca cerul albastru spre dumbravă, curgând ca o apă. (...) Mesteceni, plopi şi ulmi se ridicau la deal pe costişă, cu ramurile încurcate şi neclintite în vâlvoarea asfinţitului.
     De acolo de sus, curgea parcă pe sub arcurile ramurilor un păienjeniş de ape trandafirii. Şi în tăcerea poieniţelor, o ciocănitoare vesti sosirea drumeţilor.
Îndată ce soarele scăpătă după culme, luna, alungată de pe tărâmul celălalt, ieşi în răsărit la marginea dumbrăvii. Niciodată Lizuca nu văzuse luna aşa de mare şi aşa de aproape. O nelinişte i se strecură în suflet.”
(Mihail Sadoveanu -,,Dumbrava minunată’’)

B. „Umbra stâncii mele de adăpost înmormântase împrejurările depărtate într-un soi de amurg prea timpuriu, care-şi întindea liniştea sa netulburată până la hotarele luminoase ale zilei ce ardea încă în toată puterea caniculară a razelor soarelui.(...) Şi era în ceruri atâta strălucire, pe pământ atâta linişte sfântă!...
     Curând scăpătă şi soarele după cele mai de pe urmă trepte ale apusului. (...) Şi formele schimbătoare ale lucrurilor se topiră şi se mistuiră în noapte ca într-o mare întunecoasă şi fără de margini... Ceasul de pace şi de linişte sună tăcut de pretutindeni, şi Firea amorţită îşi plecă spre odihnă capul său... Tăcerea îşi întinse adâncul tainei sale până la hotarele cele mai de pe urmă ale nesfârşitului, iar în înaltul cerurilor se aprinseră milioanele de stele. (...) Susurul domol, prelung şi nehotărât al tăcerii mute se ridica peste abisuri, ca o cântare fermecată de leagăn, şi lumile dormeau duse pe braţe imense de întuneric... Iar peste tot şi peste toate, se aprinse la răsărit, ca o candelă de străjuire, luna plină a sfârşitului de iulie şi îşi trimise până la mine întâile luciri fantastice şi mişcătoare ale razelor sale argintii, piezişe şi reci.”
(Calistrat Hogaş -,, Singur’’)
A. LECTURA (80 de puncte)
I Înţelegerea textului (16 puncte )
1. Transcrie, din fragmentele date, o imagine artistică vizuală şi una auditivă…………4p.
2. Comentează în 6-8 rânduri semnificaţia a două comparaţii identificate de tine în textele-suport…………………………………………………………………………………………...…10p.
II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
Într-o compunere de 10-12 rânduri, prezintă particularităţile operei literare, identificate în textele-suport.
Vei avea în vedere:
 evidenţierea a două particularităţi ale operei literare;
 exemplificarea acestora cu fragmente din ambele texte;
 exprimarea unei opinii personale cu privire la peisajul descris în fiecare dintre texte.

III.Scriere imaginativă (25 de puncte)
Valorificând mesajul fiecăruia dintre cele două texte, alcătuieşte o compunere de 20-25 de rânduri, care să înceapă cu următoarea secvenţă: „Era în juru-le tăcere și singurătate; ș-o lumină dulce se cernea printre crengile sălciilor. (...) Parcă intraseră în ținutul unui basm...”
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
 propunerea unui titlu sugestiv;
 respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii;
 utilizarea a două moduri de expunere;
 înlănţuirea logică a ideilor;
 utilizarea originală a unor figuri de stil învăţate.
REDACTARE (14 puncte): pentru ambele compuneri - II şi III: vei primi 14 puncte repartizate astfel: unitatea compoziţiei – 3 puncte, registrul de comunicare, stilul şi vocabularul – 3 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; ortografie – 3 puncte (0-1 greşeli – 3 p; 2-3 greşeli - 2p; 4 greşeli – 1 p; peste 4 greşeli - 0 p); punctuaţia şi aşezarea în pagină – 3 puncte;

B. Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte )
1.Transcrie, din textele date, două cuvinte formate prin derivare…………….…………... 4p.
2.Transcrie, din textele-suport, trei cuvinte aparţinând câmpului lexical al naturii…………6p.

C. Elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
1. Transcrie, din textele date, patru verbe aflate la timpuri diferite. Precizează la ce timp se află fiecare……….………………………………………………………………………………...8p.
2. Identifică, în textele date, câte un cuvânt pentru a ilustra două dintre fenomenele fonetice învăţate (diftong, triftong, hiat). Precizează-le……………………….……………………………6p.
3. Precizează cazul celor 3 substantive subliniate în textele date (miresme, pletele, ale apusului)……………………………………………………………………………………………6p.

2 comentarii: