16 iul. 2015

Bacalaureat - iunie 2015


Examenul de bacalaureat naţional 2015

Proba E. a)
Limba şi literatura română
Varianta 5
Filiera teoretică – Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.


SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeşte următorul text:
SCENA IV
RUXANDRA, ȘERBAN
RUXANDRA (stingherită, cu ochii în jos): Te rog să mă ierți pentru Ilie. (Pauză scurtă; amândoi așteaptă să se îndepărteze zgomotul pașilor.)
ȘERBAN (se apropie repede, emoționat): Ruxandră! (Îi sărută mâinile.)
RUXANDRA: Șerban! Șerban! Șerban!
ȘERBAN: Mi-a fost atât de dor de tine în aste trei zile ...
RUXANDRA: Au fost prea lungi!
ȘERBAN: De ce ai fost rea adineaori și ai spus că socoteai că am plecat?
RUXANDRA: N-am știut ce să spun în fața lui Ilie. M-am zăpăcit. Și adevărul e că n-ai venit trei zile întregi! Asta e a patra. […]
ȘERBAN: Nu te încrunta! Nu te încrunta! Fruntea ta limpede nu trebuie să se încrunte.
RUXANDRA (spontan, veselă): Te-am visat toată noaptea.
ȘERBAN: Cum?
RUXANDRA: Cântai. Era parcă acolo, la Paris, cântai. Eu eram în sală, tu pe o scenă, așa cum mi-ai povestit că a fost la examenul tău. Cântai frumos, și pe urmă ai coborât de pe scenă în sală, drept la mine, printre oameni. Și …
ȘERBAN: Spune!
RUXANDRA: Nu mai spun.
ȘERBAN: Haide! De ce?
RUXANDRA: Mi-e rușine!
ȘERBAN: Dragostea mea!
RUXANDRA (viu): Așa ai spus! Așa ai spus în vis! (Râde.)
ȘERBAN: Am spus: „Dragostea mea”! Și pe urmă te-am luat în brațe și am ieșit cu tine din sală.
RUXANDRA: Nu, m-ai luat de mână, am ieșit amândoi din sală, și toată lumea șoptea: „Pe ea o iubește! Pe ea o iubește!”
ȘERBAN: Ce oameni deștepți! (Îngenunche lângă ea.) Pe ea o iubește! Pe ea o iubește! (Îi sărută mâinile, rochia […].)
RUXANDRA: Șerban! Să nu vină cineva! (Îl sărută repede pe ochi, pe păr, pe gură.)
ȘERBAN (se ridică odată cu ea, stau îmbrățișați lângă pian): Ai putea să trăiești lângă mine câțiva ani crunți de lipsuri, de sărăcie?
RUXANDRA: Toată viața!
ȘERBAN: Nu, nu toată viața. Și cei de acolo, știi, muzicanții mari, cred în mine, spun că voi face carieră. Mi-e rușine să-ți repet cuvintele lor. Nu pot … Ei spun … Lasă, că au să-ți spună ție.
(Lucia Demetrius, Trei generații)


Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor socoteai și deștepți. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvența n-ai venit. 2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care conține substantivul viață. 2 puncte
4. Precizează o temă a discuției dintre personajele din textul dat. 4 puncte
5. Transcrie, din textul dat, două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci ale adresării directe. 4 puncte
6. Menţionează o modalitate de caracterizare a personajului Ruxandra, exemplificând-o cu o secvență
semnificativă din textul dat. 4 puncte
7. Prezintă rolul notațiilor autorului în textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului dramatic. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, următoarea secvență din text:
ȘERBAN (se ridică odată cu ea, stau îmbrățișați lângă pian): Ai putea să trăiești lângă mine câțiva ani
crunți de lipsuri, de sărăcie?
RUXANDRA: Toată viața!
ȘERBAN: Nu, nu toată viața. Și cei de acolo, știi, muzicanții mari, cred în mine, spun că voi face carieră.
Mi-e rușine să-ți repet cuvintele lor. Nu pot … Ei spun … Lasă, că au să-ți spună ție. 4 puncte


SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre importanța practicării unui sport la orice vârstă.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de
problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate
ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi
de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica
pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemplele din opere literare.


SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte despre particularităţile de construcţie a unui personaj într-un text narativ studiat aparţinând lui Ion Creangă, G. Călinescu sau Marin Preda.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la
conflictul/conflictele din textul narativ studiat;
evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrate prin două episoade/citate/secvenţe
comentate;
ilustrarea a patru componente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ studiat,
semnificative pentru construcţia personajului ales (de exemplu: acțiune, conflict, relații temporale și
spațiale, construcția subiectului, perspectivă narativă, modalități de caracterizare, registre stilistice etc.);
susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în
construcţia personajului.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de
analiză şi argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind
numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de
cuvinte și să dezvolte subiectul propus.



Barem de evaluare si notare

Examenul de bacalaureat naţional 2015
Proba E. a)
Limba şi literatura română
Varianta 5


Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se
acordă fracţiuni de punct.
Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a
punctajului total acordat pentru lucrare.


SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea fiecărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor indicate
(de exemplu: socoteai – credeai; deștepți – inteligenți) 2 x 1 p. = 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei în secvenţa indicată (de exemplu: marchează rostirea legată a două
cuvinte; marchează elidarea unei vocale) 2 puncte
3.construirea oricărui enunţ în care se folosește o locuțiune/expresie care conține cuvântul indicat
2 puncte
4. precizarea unei teme a discuției dintre personajele din textul dat (de exemplu: iubirea) 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte din text care sunt mărci
ale adresării directe (de exemplu: Ruxandră; spune) 2 x 2 p. = 4 puncte
6. – menționarea unei modalități de caracterizare a personajului indicat 2 puncte
– exemplificarea cu o secvenţă semnificativă din text a modalității de caracterizare menționate 2 puncte
7. prezentarea rolului notațiilor autorului în textul dat: prezentare adecvată şi nuanţată – 4 p.;
prezentare schematică – 2 p. 4 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului dramatic din textul dat
(de exemplu: folosirea dialogului ca mod de expunere; prezenţa indicaţiilor scenice)
2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două
trăsături menţionate 2 x 1 p. = 2 puncte
9. – comentarea secvenței indicate: comentare adecvată şi nuanţată – 3 p.; comentare schematică,
ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p. 3 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct


SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
• formularea ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între componente – 4 p.;
text parțial organizat, fără echilibru între componente – 2 p. 4 puncte
• utilizarea mijloacelor lingvistice specifice exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de
opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative,
conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de
tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată – 4 p.;
utilizare parţial adecvată – 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
• formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
• câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei
2 x 3 p. = 6 puncte
câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate:
dezvoltare clară, nuanţată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 3 p. = 6 puncte
• formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă – Limba şi literatura română Varianta 5
Barem de evaluare şi de notare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Pagina 2 din 2
− respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte:
• registrul stilistic adecvat cerinţei 1 punct
• respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.;
3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
• respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0-1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 2 p.;
2 greşeli – 1 p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
• respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica
pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemplele din opere literare.


SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la
conflictul/conflictele din textul narativ studiat: 4 puncte
prezentare adecvată şi nuanţată, prin raportare la conflict/conflictele din textul narativ – 4 p.
prezentare adecvată, fără raportare la conflict/conflictele din textul narativ – 2 p.
prezentare schematică sau superficială – 1 p.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrate prin două episoade/citate/secvenţe
comentate 4 puncte
menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 1 p.
evidențierea trăsăturii menţionate prin două episoade/citate/secvenţe comentate – 3 p.;
evidențierea trăsăturii menţionate printr-un episod/citat sau printr-o secvenţă comentată 2 p.;
simpla numire a unor episoade/secvenţe sau tendinţa de rezumare, scrierea unui citat, fără
comentarea acestuia – 1 p.
− câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăruia dintre cele patru elemente de structură, de compoziţie şi
de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcția personajului ales
4 x 1 p. = 4 puncte
− susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în
construcţia personajului: susţinere adecvată şi nuanţată – 4 p.; încercare de susţinere sau
schematism – 2 p.; simplă formulare a opiniei – 1 p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte
text clar, organizat, coerent, cu echilibru între componente, în care construcţia paragrafelor
subliniază ideile în succesiune logică 3 p.
text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu
subliniază ideile în succesiune logică 2 p.
text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta – 1 p.
− abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de
judecăţi de valoare relevante – 3 p.
relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de
convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 p.
relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism – 1 p.
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,
sintaxă adecvată 2 p.; vocabular restrâns, monoton – 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0-1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− punctuaţia (0-1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− aşezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
− respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de
cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu